Hyppää sisältöön

Vammaiset henkilöt otettava paremmin huomioon myös pankkipalveluissa

— Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätökset osoittavat, että vammaisten henkilöiden asema on parantunut uuden yhdenvertaisuuslain myötä, iloitsee yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä.

Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan tänään julkistamat päätökset linjaavat palvelujentarjoajien velvollisuuksia tehdä kohtuullisia mukautuksia vammaisten henkilöiden tarpeisiin. Yhdenvertaisuusvaltuutettu pitää hyvänä sitä, että uuden yhdenvertaisuuslain vaikutukset ovat konkreettisesti nähtävissä.

— Vammaisten oikeudet usein pelkistetään liikuntavammaisten esteettömyyteen, mutta lautakunnan päätökset näyttävät esteettömyyden laajemman näkökulman kattaen sähköisten palvelujen sekä viranomaispalvelujen esteettömyyden, Pimiä kertoo. Vammaisasiat ovat näkyvästi esillä myös yhdenvertaisuusvaltuutetun toiminnassa: vammaisuus oli toiseksi yleisin yhteydenottosyy vuonna 2015.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun mielestä erityisesti näkövammaisen henkilön verkkopankkitunnusten myöntämättä jättämistä koskeva tapaus on periaatteellinen. Pankki kieltäytyi luovuttamasta verkkopankkitunnuksia, koska henkilön puoliso olisi avustanut tätä verkkopankin käytössä. Lautakunta asetti tapauksessa kieltopäätöksen ja määräyksensä tehosteeksi 50 000 euron uhkasakon.  Pimiän mukaan päätös osoittaa, että pankit eivät voi vain lainsäädäntöön vedoten evätä palveluja, vaan niiden on myös mietittävä, miten palvelut voidaan saattaa kaikkien saataville. Osa pankeista jo esimerkiksi toimittaa verkkopankkitunnukset pistekirjoituksella.

Yhdenvertaisuusvaltuutetulle verkkopankkitunnuksiin liittyvien syrjintäepäilyjen käsittely on arkipäivää. Viime vuosina valtuutettu on saanut toistuvasti kanteluita verkkopankkitunnusten saamiseen liittyen esimerkiksi Suomessa jo pitkään asuneille ulkomaalaisille henkilöille. Viimeisen puolen vuoden aikana yhdenvertaisuusvaltuutettu on neuvotellut tilanteen parantamisesta finanssialan toimijoiden kanssa.

— Yhdenvertaisuuslaki tuo uusia velvollisuuksia palveluntarjoajille. Olemme mielellämme näissä neuvotteluissa mukana etsimässä toimivia käytännön ratkaisuja, jotta asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin voidaan vastata ja ketään ei syrjitä, Pimiä sanoo.

Lisätiedot:

Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä

28.01.2016